🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Любомир Ноков: Потреблението на био храни не е свързано само с доходите и възрастта

Управителят на "Био България" пред "Регал"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.
През тази година продължаваме да увеличаваме портфолиото с нови продукти, като сред тях ще има още видове снак, както и безалкохолни напитки.

Любомир Ноков е управител на "Био България", която произвежда биопродуктите от марката harmonica, и собственик на магазините от веригата "Биомаг". Интересът му към производството на биохрани се ражда през 2005 г. и е следствие от трудности на семейството му да намери и консумира качествена храна на българския пазар. Ноков заедно със съпругата си Маги Малеева и Методи Методиев решават да се насочат към нишата и през 2008 г. строят малка мандра за биомляко в село Мало Бучино. Първият продукт от марката harmonica е киселото краве мляко. Оттогава компанията увеличава портфолиото до близо 80 изделия. Освен мляко и млечни продукти днес асортиментът на harmonica включва още: пчелен мед, сладка и мармалади, лютеница и консервирани зеленчуци, сиропи, тахани, яйца, олио и оцет, боза, кори за баница, солети, вафли, шоколад и др. Всички те са биосертифицирани.

Бизнес моделът на компанията е изграден върху партньорства с биопроизводители, от които тя изкупува суровини, а после преработва и дистрибутира. "Био България" се грижи още за рецептите, връзките с преработвателни предприятия и маркетинга.

Harmonica е и първата местна биомарка, която успя да навлезе масово в големите търговски вериги. Днес около 70-80% от продажбите минават през супермаркетите, а компанията работи с всички големи търговци на бързооборотни стоки. Освен това тя продава и през малките и специализирани биомагазини. Отскоро фирмата започна да прави директни доставки на чиста храна. През този канал се предлагат не само собствени продукти, но и такива от други производители. Концепцията на "Кашон от harmonica" е всяка седмица до адресите на потребители да достигат основните хранителни стоки, така че да не се налага ходене до магазина, като те могат да аранжират седмичния си кашон по свой вкус.

Иначе марката продължава да продава най-добре своите млечни продукти, следвани по продажби от сиропите и вафлите. Поради производството на по-специфични и традиционни за българския пазар храни като сиренето и бозата основен пазар за "Био България" е местният. Делът на износа е малък.

На какво залага компанията и какво ви отличава от конкурентите?

- Ако говорим за биосектора, е сложно да кажа. В различните производства ние се сравняваме с различни участници. При бозата например се конкурираме с конвенционалните производители на боза, защото просто други био няма. Може би това, което ни отличава, е, че наистина имаме много ясен фокус върху марката и това, което тя носи. А именно повечето ни продукти са типични, много държим на вкуса и нямаме голям внос и солидно портфолио. То е от сравнително малко продукти, около 70-80, но залагаме много на тяхното развитие. В офиса всеки ден има дегустация, а точно сега правим проби със сладолед.

Кои са потребителите на harmonica и променя ли се като цяло профилът на хората, които купуват био?

- Правили сме наше проучване преди няколко години. Тогава стигнахме до извода, че потреблението не е свързано с доходите, не е свързано и с възрастта, а единственото общо беше, че марката се купува от образовани и любопитни хора, които много четат. Имаше и нови родители, но те са сравнително нелоялни. В един момент, когато детето започне да яде всичко, те мигрират към конвенционални продукти и други марки. Имаше и немалък дял хора, при които мотивацията идваше по линия на здравословни причини. Според мен оттогава досега все повече и повече хора имат отношение към храната поради най-различни причини. Все повече се говори за култура на хранене и все повече хора търсят качествена и вкусна храна. Тази промяна в профила на потребителите е глобална, а фокусът върху произхода и качеството на храната е много силен. Сега темата за храната е сред основните за много тийнейджъри, по наше време така беше с темата за музиката. Най-гледаните телевизионни предавания в момента са тези за хранене и готвене.

Как очаквате да се развива тенденцията за здравословен начин на живот в България и как това ще се отразява на бизнеса като цяло?

- Това със здравословното е много сложна тема, защото в последните години има много различни вярвания и течения. Затова ние избягваме такива твърдения, а оставяме на всеки сам да реши кое за него е здравословно и кое не. Например много хора приемат млякото или глутена за вредни. Това, което гарантираме, е, че честно сме изписали съдържанието на продуктите върху опаковките, както и че в биологичното земеделие не се използват вредни земеделски препарати, а в млякото няма следи от антибиотици, хормони или ГМО.

Така или иначе според мен бизнесът с био тепърва ще се развива. Мисля, че ще има много интерес към този сектор и интерес към качествената храна изобщо.

Какви са следващите стъпки за развитие на вашия бизнес?

- Миналата година искахме да направим снак с вафлите и да развием собствен канал за директни продажби. Това вече се случи, а през тази година продължаваме да увеличаваме портфолиото с нови продукти. Сред тях ще има още видове снак, както и безалкохолни напитки.

Не планираме да отваряме нови търговски обекти "Биомаг" и да развиваме този канал, по-скоро цел сега е онлайн търговията. Доста усилия влагаме и в износа и вече имаме все повече чуждестранни клиенти.

Кои държави следите, за да се ориентиране в развитието на бизнеса? Кои източници на информация ползвате?

- Най-развити са Германия, Швейцария, Австрия и скандинавските страни, като всяка си има различна специфика. В тези държави има много голяма традиция и култура за био, екологичната част също е сериозно застъпена. Америка и Англия са съвсем друго нещо. Те са много по-иновативни и много повече хора пробват да направят нещо. Иначе като процент от потреблението на стоки мисля, че Швеция и Дания са абсолютните лидери при био-то в света. Всяка година те се конкурират за първенство по този показател. На изток интересен е Китай, където през 2013 г. направиха сериозна политика за биоземеделието. Там отделиха големи площи, на които нямаш право да правиш нищо друго. Ако в Европа и САЩ биофермите са по-скоро като острови сред останалото и трябва да имаш буферни зони и да търсиш чиста вода, в Китай тези площи са с размер почти на държава и е осигурено всичко, дори агрономи.

С източниците на информация е малко по-сложно. Няма само едно място, на което е концентрирана тя. От изложенията научаваме много, следим и посещаваме BioFach в Германия със собствен щанд.

Какви технологии и иновации ползвате във вашия бизнес?

- Технологично напоследък работихме много с пробиотици, започнахме да ги влагаме и във вафлите, и в шоколадите. Също така работим и по закваските. В посока на това как полезните бактерии да издържат една година в крема или шоколада имаме големи подобрения и развитие.

Какви са проблемите пред вашия бизнес?

- Малко ми е трудно да определя. Проблемите ни са такива, каквито изпитват и другите индустрии. Например трудно намираме хора. Би било супер, ако има университет в България, който да преподава биологично земеделие, защото наистина има нужда от такива специалисти. Повечето големи производители тук работят с чужденци.

Какви продукти искате да произвеждате в бъдеще?

- Ние гледаме какви ферми се развиват и какви суровини се произвеждат. Мога да кажа, че при месото е много трудно, защото няма много биопроизводители, кланици и преработвателни предприятия. А всички по веригата трябва да са биосертифицирани, за да го има крайния биопродукт.

Интервюто взе Силвия Радославова

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал